A műsorblokk Korea nagyhatású filmkészítőinek egyikét mutatja be, hogy a közönség átfogó képet kapjon az egyes alkotókról. 2019-ben Bong Joon-ho rendező életművével foglalkozik.

 

A dél-koreai rendező és forgatókönyvíró, Bong Joon-ho nevéhez olyan sikerfilmek fűződnek, mint a 2006-os szörnyfilm, A gazdatest, valamint a Snowpiercer – Túlélők viadala című 2013-as sci-fi akciófilm, amelyek Dél-Korea minden idők legnagyobb bevételt hozó filmjei közé kerültek. Két alkotása a Cannes-i Fesztiválon is versenybe szállt: a 2017-es fesztiválon debütáló Okja és a 2019-es Élősködők, amely el is nyerte az idei díjkiosztó Arany Pálma-díját. Ezzel Bong Joon-ho lett az első koreai rendező, aki ebben az elismerésben részesülhetett. A nem szokványos témákat fekete humorral feldolgozó rendező 2017-ben bekerült a Metacritic weboldal által összeállított, legjobb 21. századi rendezők top 25-ös listájára.

A gazdatest különösen nagy lépésnek számít Bong karrierjében és a koreai filmipar számára is. A nagy költségvetésű filmben egy óriási szörnyeteg emelkedik ki a Han folyóból, hogy vérfürdőt rendezzen Szöul városában, ezzel megváltoztatva a főszereplő család életét. Mivel számos olyan színészt sorakoztat fel, akik már korábban szerepeltek Bong filmjeiben, a közönség körében már azelőtt nagy érdeklődés övezte a filmet, hogy elkezdték volna a forgatási munkákat. A 2006-os Cannes-i Fesztivál Rendezők Kéthete  programjában bemutatott filmet rendkívül lelkesen fogadták, és bár a helyi nézőket nem nyűgözte le annyira, mint magukat a fesztivál résztvevőit, A gazdatest kétségkívül a nyár sikerfilmjeként futott be. A mozik csak úgy kapkodtak a film után, így vált végül Dél-Korea legszélesebb körben vetített filmjévé, 13 milliós jegyeladásával pedig új rekordot döntött a koreai mozizás történelmében.

Bong negyedik játékfilmje, az Anya (2009) egy elszánt nő küzdelmét mutatja be, aki mindent megtesz, hogy bebizonyítsa gyilkossággal vádolt fia ártatlanságát. A szintén Cannes-ban bemutatott film – nagyrészt a főszereplő, Kim Hye-ja lenyűgöző színészi játékának köszönhetően – nagy elismerésben részesült, majd a premiert követően a helyi és nemzetközi fesztiválszíntéren is remek kritikákat kapott.

Bong Joon-ho munkájának elismeréseképp, a rendező több filmfesztivál zsűrijében is felbukkant. 2011-ben, a 27. Sundance Filmfesztivál bírái között foglalt helyet, majd ugyanebben az évben ő vezette a Cannes-i Fesztivál Caméra d’Or programjának zsűrizését. 2013-ban felkérték az Edinburgh-i Nemzetközi Filmfesztivál zsűrielnökének.

2017-ben, Cannes-ban debütált Bong Okja című filmje és versenybe szállt az Arany Pálma-díjért is. Bár ez a döntés komoly felháborodást váltott ki amiatt, hogy a filmet a Netflix jegyzi, a film sikerét jelzi, hogy a bemutatót követően a közönség 4 percig tartó, álló ovációval fogadta.

Az idei év végül elhozta Bong számára a várva várt elismerést, amikor legújabb filmjével, az Élősködőkkel elnyerte a Cannes-i díjkiosztó legrangosabb díját, az Arany Pálma-díjat.

 

Filmográfia

2019 Élősködők

2017 Okja

2013 Snowpiercer – Túlélők viadala

2006 A gazdatest

2009 Anya

2003 A halál jele

2000 Amelyik kutya ugat, az nem harap